Unisono pod Opolem - zaproszenie do muzycznych dyskusji

Tym razem mamy dla Was wiadomość ciekawą zwłaszcza dla tych, którzy muzyki nie tylko słuchają, ale lubią też o niej czytać, słuchać lub dyskutować. Po raz kolejny już Instytut Filologii Wschodniosłowiańskiej na Uniwersytecie Opolskim organizuje konferencję poświęconą w całości dyskusjom na temat muzyki. Impreza znana wcześniej pod nazwą Unisono na pomieszane języki, a obecnie po prostu Unisono, odbędzie się już w przyszły weekend, w dniach 7-9. października w Tułowicach koło Opola. W ciągu tych trzech dni, będzie można wysłuchać ponad trzydziestu wystąpień, prezentowanych przez miłośników muzyki z całej Polski. Będą one dotyczyły głównie muzyki rockowej i progresywnej, choć nie zabraknie też nawiązań do innych gatunków muzycznych. Sesje rozpoczynać się będą o 9:00 i trwać będą do późnych godzin popołudniowych (nieco krócej w niedzielę). Organizatorzy oferują noclegi w cenie 20-25pln oraz posiłki w przystępnych cenach, a także planują drobne upominki dla uczestników konferencji. Udział w dyskusjach jest bezpłatny. Konferencja będzie nagrywana, a najciekawsze jej fragmenty będą dostępne w internecie.

Program tegorocznej konferencji przedstawia się następująco:


7 października (piątek)

Wojciech Chlebda (Opole) — Wprowadzenie

Przemysław Piłaciński (Warszawa) — Czy potrzebujemy estetycznej refleksji nad muzyka rockową?

Jolanta Bujak-Lechowicz (Piotrków Trybunalski) — Metaforyka czasu w piosenkach Czesława Niemena

Joanna Skolik (Opole) — Jak runął dziwny świat Niemena w pieśni Kaczmarskiego

Witold Sułek (Opole) — Okładki płyt Czesława Niemena na tle ewolucji w światowym rocku

Edyta Chlebowska (Lublin) — Okładki firmy Hipgnosis, czyli plastyczny świat rocka

Piotr Chlebowski (Lublin) — Idea korespondencji sztuk w rocku progresywnym przełomu lat 60. i 70. XX wieku

Andrzej Drzewiecki (Opole) — Konsekwencje śmierci autora w sferze autorskich praw osobistych

Zbigniew Jakubek (Rzeszów) — Wpływy jazzu na rozwój fusion w Polsce od 1990 roku

Jacek Kurek (Katowice) — Beatlesi a duch romantyzmu

Małgorzata Piętowska (Warszawa) — Tomasz Beksiński — romantyk muzyki rockowej

Jakub Nowak (Lublin) — Trzy Dekady Agresji — pola semantyczne w twórczości Wielkiej Czwórki thrash metalu

Urszula Majdańska-Wachowicz (Zielona Góra) — Językowe wyznaczniki tożsamości w subkulturze gotyckiej (na materiale tekstów piosenek rocka gotyckiego)


8 października (sobota)

Michał Rupniewski (Łódź) — Formy i rodzaje dzieł sztuki z perspektywy filozoficznej

Zbigniew Pyż (Opole) — Captain Beefheart — In Memoriam

Jolanta Marcinkiewicz (Opole) — The Very Best Definitive Ultimate Greatest Hits Collection? Tytuły albumów z największymi przebojami art rocka

Radosław Marcinkiewicz (Opole) — Trzy, pięć, osiem, nieskończoność…

Tomasz Gornat (Opole) — Nawrót obłędu i „cicha beznadzieja”: The Dark Side Of The Moon w XXI wieku

Bartosz Suwiński (Opole) — Zerwana pieczęć smutku. Teksty Davida Gilmoura

Mariusz Gradowski (Warszawa), Monika Konert-Panek (Warszawa) — Powaga, patos i pastisz. Związki muzyki ze słowem w twórczości grupy Queen

Maciej Michta (Gliwice) — O górach modrych i białych. Dežo Ursiny i Czesław Niemen — punkty styczne w twórczości

Dariusz Gancarz (Kraków) — Rosyjski rock w kontekście społeczno-politycznym i kulturowym

Jolanta Greń-Kulesza (Opole) — Kategoria losu w rosyjskich tekstach rockowych

Magdalena Stelmach (Opole) — Elementy folkloru w rosyjskiej muzyce rockowej

Rafał Kowalczyk (Wrocław) — Nazwy osób w rosyjskim i polskim słownictwie muzyki rockowej

Ewa Tichoniuk-Wawrowicz (Zielona Góra) — „Ta miłość to komora gazowa”. Obraz miłości w piosenkach Gianny Nannini


9 października (niedziela)

Paweł Nowak (Lublin) — Językowy obraz rozstania i depresji w Disintegration The Cure

Monika Bator (Kielce) — „Wszystko, co kocham, to tylko rock”, czyli polska muzyka rockowa na ekranie

Mariusz Rutkowski (Olsztyn) — „Przez miasto iście…”. Teksty Pablopavo w aspekcie lingwistycznym

Marcin Jurzysta (Toruń) — The Poise Rite gra Tkaczyszyna-Dyckiego. W stronę nowego modelu poezji śpiewanej

Magdalena Piechota (Lublin) — Językowy obraz lat 80. w tekstach Andrzeja Mogielnickiego i Krzysztofa Jaryczewskiego

Paweł Tański (Toruń) — Bończyk/Krzywański. Depresja, terapia, (bez)sen(ność)


Jak sami widzicie, zapowiada się bardzo interesująco. W imieniu organizatorów serdecznie zapraszamy.

Komentarze